Monday, February 19, 2007

bulls on parade

festivaal.

sliten, skitten, lakhs and lakhs of people.

det var nede paa en stor slette, vi kom dit akkurat i det sola holdt paa aa gaa ned, og gikk rett inn i en reporter som intervjuet meg om hva jeg tenkte om festivalen. noen hadde visst sett meg paa tv etterpaa.

jeg tok bilder av folk som ba og bada i elva med ofringsritualer, det var fint at de lot meg ta bilder. jeg haaper de blir fine og at jeg fikk fint bilde av hun eneste lille toeffe jenta som bada og ofra sammen med broren sin.

tre unge gutter tilboed seg aa oversette og saa ble jeg spaadd paa malayalam av en dame med en liten groenn papegoeye i bur som fikk komme ut for aa plukke et kort til meg. bildet var av kona til shiva, dakshayani. damen sa at jeg hadde én bror eller soester, men at denne ikke var snill mot meg. hun sa at jeg var foedt blant rike folk som var hoeyt paa straa, men at jeg likte bedre aa vaere rundt fattige folk. hun sa at jeg hadde "a good mind and a strong character", og at jeg bestemmer min skjebne selv. i fremtiden vil jeg finne en god husbond og oppdra to barn, og i tillegg skal jeg visst faa jobb in the government. det hun sa om en usnill bror var en klar skivebom, men resten var bare hyggelig aa hoere.
og pluss pluss, om tre maaneder vil livet mitt forbedre seg, et eller annet veldig positivt vil skje.
vi glaer oss.

med paa hindufesten var ogsaa to svaere svarte okser som tilhoerte tempelet. de gikk loese, og moret seg med aa stange med hverandre, foer den ene plutselig fant ut at aa loepe inn i folkemengden ville gi ham litt mer underholdning. den andre syntes det var en god ide og fulgte etter, og de bukket seg fremover og vi loep det vi var gode for.
etter dette ble vi litt faerre i gruppa, og vi tre som ble igjen spurte en rekke politimenn om de visste hvor oksene var naa, og om de skulle gaa loese hele tida. de fnoeys og lo; oksene er jo tempelokser, de er ikke farlige.
selv om enkelte mennesker har trua paa et eller annet saa vet nok ikke oksene selv at de er religioese og oppfoerer seg heller ikke deretter, ved aa for eksempel bare stange ned ateister.

festivalen var det som jeg tenker er en ekte indisk opplevelse; stappfullt med folk som hadde pynta seg, konstante repeterende boennerop fra tempelet, holy cows og nevnte crazy bulls, tivoli og boder med bare tull i, spirituell stemning og tente lys og mange smil og glade oeyne og god stemning i moerket.
og stoev. masse, masse stoev.

No comments: