Monday, February 12, 2007

bijuri ki talvaar nahin boondon ke baan chalao

i dag satt jeg paa front porchen vaar og konkluderte foreloebig med at india kanskje er i nord-india.
hvor er det store inntrykket? hvor er fargefyrverkeriet, konstrastene, noe som er saa annerledes at det setter meg ut?
forhenvaerende indiareisende jeg har snakket med har saa store ord, jeg gaar liksom og venter paa den store indiaboelgen, men hvor er den?

jeg foeler litt at jeg er i india light. kerala er visstnok ganske soett og friskt og tilgjengelig i motsetning til nord med de store byene og den tette lufta, stoevet, braaket, mengdene, religionen, noeden, foelelsene, kultursjokket. jeg liker meg veldig godt her i lille aluva, menneskene er hyggelige og vi har vaare daglige rutiner i landsbyen som paa mange maater er "bedre" enn aa dra paa turistrundtur, men alikevel er jeg litt rastloes.
jeg har gaatt og ventet litt paa aa virkelig faa bakoversveis, men det skjer liksom ikke, saa jeg maa nok oppsoeke det selv. mumbai vil gi meg det, det er jeg nesten sikker paa, men det er bare de tre siste dagene paa turen.
jeg vil ha india naa.
jeg skulle oenske jeg kunne vaere her i mer enn en maaned til og reise lenge, lenge etterpaa.

vi har det fint og intervjuer morsomme og toeffe damer og tar oss fri av og til og drar til cherai via parur og soler oss paa sealine resort, der det finnes baade en snill gammel indisk mann som henter parasoller til oss og arrogante rike fruer med dr. livingstone - hatter og ekle smaa bikinier som stjeler solsenger mens vi er og spiser lunsj laget av en lattermild bartete kokk hentet rett ut fra soettitallet.
og saa drar vi hjem igjen med autorickshaw til cherai og buss til parur og saa vaar egen braakebuss som heter "alu alu alu aluaaaaa!!!!".

i helga var vi paa ferie i fort kochi som er veldig turistifisert i forhold til de omraadene vi vanligvis ferdes i, det var foerst litt fint men ble fort ganske doellt. pushete selgere og innpaaslitne autorickshaw-sjaafoerer slipper vi vanligvis unna her i aluva, folk her har faatt med seg at vi bor her og at vi gaar dit vi skal. men det var hyggelig aa drikke oel for nesten foerste gang paa turen, og ogsaa helt ok aa ha noen timer uten at vi foelte oss som minoriteter.

tonje, jeg skulle gjerne lagt inn bilder men mannen paa internettcafeen insisterer paa aa transportere dem gjennom sin pc, og det gidder jeg ikke. skal proeve aa faa lurt meg til aa fikse det selv!

haaper alle hadde det kult paa bylarm, rart aa se bilder av folk med lue. fred ut

1 comment:

Anonymous said...

Nedturer følges heldigvis som regel av oppturer, og det siste du skrev tyder på at det nå er mer opptur igjen enn etter hio-fadesen i den forrige storyen din. Det er vel kanskje ikke å kreve for mye at en utdanningsinstitusjon kjenner til forskjellene på et turistvisum og et studentvisum? Men det er tydeligvis ikke bare i India de har tøffe damer.

Ved hjelp av Google ved jeg nå hva en gekko er. Og det er ikke bare en liten øgle forstår jeg. Men hva betyr egentlig ab-sar-na-koi-jhukaave-chale-chalo? Og hva er en front porche? Her er det behov for voksenopplæring.